Waxanu wadnay qisadii nabi muuse (CS) waxayna ay
noogu joogtay markii nabi muuse illaahay SW uu weydiistay in uu
walaalkii haarun uga dhigi mid raaca si ay iskugu kaashadan
risaalada, waxana aan ka sii wadi doona intii ku xigtay.
Illaahay (SW) waa uu ka aqbalay ducadii nabi muuse
waxana uu illaahay ku yidhi (SW) “Waxanu ku siinay raxmadaya in
walaalkii haarun uu noqdo Nabi” illaahay (SW) waxa uu aayad kale
ku yidhi [Suuratul-shucara] “Wakhtiga uu rabigaa u dhawaqay muuse
in uu u tago qoomka daalimiinta ah qoomka fircoon si ay alle uga
cabsadan, oo uu yidhi waxa aan ka baqayaa in ay I beeniyaan
qalbigana aad ayaan uga warwarsanahay carabkayguna codkar malaha ee
illaahayow haarun I soo raaci, waxa aan ka gelay godob waxana aan ka
baqaya in ay I dilaan, waxa lagu yidhi iska daayo ula taga
aayadkayaga anaga ayaa idin maqlayna u taga fircon kuna dhaha waxanu
nahay rasuulo rabiga caalimintu soo diray oo loo soo diray rabiga
caalimiinta ah oo loo soo diray reer binu israa’il, waxayna ku
yidhaahden miyaanan ku korin oo nad xagayaga ka iman lalana joogin
sannado badan oo cimrigaaga ah waadsamaysay oo waadsamaysay wixii
aad samaysay waxana ka mid tahay kuwa kaafirinta ah”
Arintu imika waxay maraysaa in ay ula tagaan qowl
kaas oo ah in ay gaarsiyad dadka wixii illaahay u soo diray oo ah IN
AAN ILLAAHAY MOOYE CID KALE AAN LOO SHARIIK YEELIN si ay meesha uga
baxdo hayshashada reer binu israa’il ee xooga lagu haysto rabigoodna
ugu caabidan meesha ay doonan.
Markii ay u tageen nabi muuse iyo nabi haarun (CS)
arinkaa wuu ka madax adeegay waxana uu eegay muuse waxana uu yidhi
hadal yasid ku jirto “miyaanan ku korin oo nad xagayaga ka iman
lalana joogin sannado badan” waar waxa aad tahay kii aanu
gurigayaga ku korinay ee aanu mudada dheer soo xanaaninaynay?
Taasi waxa ay ku tusaysaa fircoonkan loo soo diray
nabi muuse in uu yahay kii uu ka cararay arintaasina waxa ay
khilaafsan tahay figrada ehlu kitaabka (YUHUUD IYO NASAARO) ee ah
in fircoonkii ka baxsaday uu yahay kii ku dhintay MADYAN.
Waxa uu illaahay aayadan noogu tilmaamay “waadsamaysay
oo waadsamaysay wixii aad samaysay waxana ka mid tahay kuwa
kaafirinta ah” arinkan ay Nabi muuse ku eedaynayaa waa in uu
dilay nin Qibdi ah ka dibna baxsaday barwaaqadina ka cararay.
Markale waxa uu illaahay inoo cadeeyay jawaabtii Nabi
Muuse (CS) arinka ka bixiyay “Waxa uu yidhi waan sameeyay
wakhtigana waxa aan ka mid ahaa kuwa daalibinta ah” wakhtiga oo
ah intii nabi muuse ku soo degin waxyigu markan denbe se “Waa ka
soo baxsaday markii aan ka baqay illaahayow waxa aad I siisaa xukun
waxana aad iga dhigtaa mid ka mid ah Rasuusha” isla wakhtiga
mana sheegadkii fircoon tarbiyadii iyo wanaag falkii uu u samayay
muuse “Nimcadan aad iigu mana sheeganayso ma in ay reer binu
israa’il ku caabudanbaa” nimcada aad sheegtay iyo wanaaga aad ii
samaysay anigu waxa aan ahay shaqsi ka mid ah reer binu israa’il,
waxa ku adeegaya umada balaadhan oo dhan waxana aad u adoonsatay
shaqadadi hawlahaagana way ku mashquulsan yihiin.
Intaa ka dib waxa uu illaahay (SW) halkan uu inoogu
cadaynayaa jawaabihii fircoon ka soo yeedhay “Waxa uu yidhi
fircoon waa maxay rabiga caaliminta waxa lagu yidhi waa rabiga
samooyinka iyo arlada iyo waxa u dhaxeeyaba hadii aad rumaysanaysaan,
waxa uu ku yidhi kuwii hareero joogay miyaydan maqlay waxa uu yidhi
rabigiin waa rabigii aabayaashini hore, waxa uu yidhi rasuulkan la
idin soo dirayna waa nin waalan, waxana lagu yidhi rabiga
cadceedkasoo baxa iyo cadceedka dhaca iyo waxa u dhexeeyaba hadii
hadii aad caqi leedihiin”
Illaahay SW waxa uu xusay doodi dhex martay fircoon
iyo muuse iyo hadaladii uu muuse kula dooday daalinkii fircoon si
caqliyan ah, intaa ka dib fircoon illaahay meel xun hageeye waxa uu
cadeestay sida uu u diidan yahay rabigii abuuray SW waxana uu ku
dooday in uu isagu yahay illaah “Wuu soo aruuriyay waana uu
dhawaaqay wuxuu yidhi anigu waxa aan ahay rabigiiina idinka sareya”
fircoon waxa uu intaa raaciyay “Hogaamiyaal yahow idinma ogi
illaah aan aniga ahayn” kuwaasi waa kalmadihii canaadnimada ahaa
iyo madax adeegi fircoon isagoo og in uu yahay adoon illaahay.
Illaahay Sw waxa uu yidhi “Way diideen iyagoo
rumaysan nafahoogu in ay dulmi galeen waana ay xadgudbeen, eeg
cidhibtoodu sida ay ku denbayso kuwa dhulka fasaahidinaya”
Markii uu diiday fircoon risaaladi Nabi muuse (CS)
waxa uu yidhi “Waa Maxay Rabiga Caalimiintu” markaas uu Nabi
muuse ku yidhi “Waxanu nahay Rasuul uu soo diray rabiga
caalimiinta” waxa aad mooda in uu fircoon leeyahay waa maxay
rabiga caalimiinta ee aad ku doodaysaan in uu idin soo diray, Nabi
Muuse (CS) isagoo ka jawaabaya hadalka fircoon waxa uu yidhi “Rabiga
Samaawadka iyo arlada iyo waxa u dhaxeeya hadii aad I rumaysanaysaan”
Illaahay (SW) waa ka abuuray Samooyinka iyo Arlada
iyo waxa ku sugan ee makh-luuqad ah sida dabeelaha iyo daruuraha,
Roobka, Dirta iyo Xawayaanka kuwaas oo dhamaantood og in illaahay
abuuray.
Fircoon waxa uu ku yidhi kuwii hareera taagnaa oo ay
ka mid ahayd gabadhiisi iyo wasiiradiisi isagoo aad u hanjabaya
muuse iyo arinkiisana xaqiraya Miyaydaan Maqlayn waxan uu muuse
leeyahay? “Rabigiinu waa rabigii aabayaashin”, waa ka abuuray
idinka iyo kuwii idinka horeyayba ee Awaw-yaashin iyo Qarniyadii
hore ee baaba’ay mid kasta uu og yahay in aanu naftiisa abuurin
aabihii iyo hooyadii toona ee cidkasta waxa abuuray rabiga
caalimiinta.
Illaahay (SW) isagoo inoo bayaaminaya sida uu
cidkasta xaqa uu ugu cadeeyay waxa uu yidhi “Waxa aanu ka tusnay
aayadkayaga hareerahooga iyo nafahooga ilaa ay u cadaato xaqu”
Kalmadahan may an ficin fircoon kumanuu waantoobin isagoo ka soo
noqon halowsanidii uu ku jiray ayuu ku sii adkaystay xadgudubkii iyo
dhago adeegi iyo gaalnimadiisi, Illaahay (SW) waxa uu quraanka
inoogu cadeeyay sida uu fircoon iyo kuwii kale ee mujriniimta ihi
xaqa ay ugu dago adeegan waxana uu yidhi “Waxa uu yidhi Rasuulkan
la idin soo diray wuu waalan yahay waxa uu leeyahay rabiga cadceed
kazoo baxa iyo cadceed ka dhaca, hadii aad caqli leedihiin”
Fircoon waxa uu wadaa sidii uu xaqa u beeni lahaa
waxana uu diidan yahay in xidigaha iftiimaya iyo falagyada wareegaya
habeenka mugdiga noqonaya iyo dharaarta iftimaysa illaahay waxas oo
dhan kala wadaa in uu yahay Rabiga Caalimiinta, Illaahay (SW) in uu
yahay ka abuuray cadceeda iyo dayaxa iyo kowkobyada kale ee leh kuwa
sugan iyo kuwa wareegaba dhamaantoodna illaahay u tasbiixsadan
illaahayna khalqigiisa ugu tasarufayo.
Markii ay dhamaadeen xujooyinkii fircoon iyo dhamaan
wixii uu ugu talo galay inuu ku difaaco xaqdarada iyo baadilka waxa
uu bilaabay canaad iyo dago adeeg iyo in uu xoog ku maquuniyo xaqa,
waxa uu yidhi fircoon sida uu illaahay quraanka uu inoogu tilmaamay
“Hadii cid aan aniga ahayn illaah aad ka dhigataan waxa aan
idinka dhigi maxaabis, Waxa ay yidhaadeen oo hadii aanu kula
nimaadno shay cadaan ahna waxa uu yidhi la kaalaya hadii aad run
sheegaysaan, waxa uu tuuray u shiisii waaba abeeso weyn gacantiisina
wuu soo saaray iyadana waxay noqotay iftiin lagu indha cadaado”
labadan mucjiso waxa ahayeen laba birhaamood oo illaahay (SW) ku
gargaaray Nabi muuse (CS) waa ushii iyo gacantii gaabtaas ayayna ka
cadaatay wax caqliyadu la yaaben indhuhuna ay u qaadan waayen,
markuu muuse ushii tuuray waxay noqotay abeenso weyn oo argagax leh
fircoon markii uu arkay waxa ku dhacay argagax weyn iyo cabsi badan,
Nabi Muuse (CS) markii uu gacantiisa jeebka geliyay inta uu ka soo
saaray ayay noqotay dayax shan iyo tobnaad oo kale markii uu ku
celiyayna waxay noqoto sideedi hore, fircoon waxano mucjisa ah waxba
kumuu qaadan cadho alle haku dhacdee laakiin waxa uu sii adkaystay
dulmigii iyo dariiqi xaqdarada ahaa waxana uu leeyahay waxan oo
dhami waa sixir.
Fircoon waxa uu go’aansaday in uu Nabi Muuse ka hore
geeyo misixiriin waxana uu iskugu yeedhay misixiriintii oo dhan inta
ay boqortooyadiisu maamusho ee dawladiisan dulmiga ah hoos joogta
sida noogu iman doonta iyo faahfaahsan iyo cadeenteedu mawduuceda
iyo sida bayaanka ah ee illaahay u cadeeyay xaqa waxa kale oo iyana
jirta xujadii iyo xaqiiqadii biyo kama dhibcaanka ahayd ee fircoon
iyo hogaamiyaashi si kale iyo dawladiisiba illaahay uu uga dhigay
kuwa la qaraqay illaahay ayaana mahadleh.
Illaahay (SW) waxa uu yidhi isaga oo Nabi Muuse la
hadlaya “Waxa aad la joogtay reer madyan sannado ka dibna waxa
aan qadaray in aad ka tagto muusow aniga ayaa ku doortay ula taga
adiga iyo walaalkaa ayaadkayga hana ka beer abuuranina digrigayga,
utaga fircoon isagu waa mid xadgudbayee waxana aad ku tidhaahdaan
hadal dabacsan waxa laga yaaba in uu wax ku qaato ama cabsado, waxa
ay yidhaahdeen rabiyow waxa aan ka baqanaynaa in uu dhibaato noo
geysto ama nagu xadgudbo, ha cabsanina aniga ayaa maciina ah
idinmaqlaya oo idin arkaya”
Illaahay SW isagoo la hadlaya Nabi Muuse (CS)
habeenkii uu u soo waxyooday kuna galaday nimcada nebinimada muuse
waxa uu joogay gurigii fircoon isagoo illaahay (SW) raxmadiisa ku
ilaalinaya illaahayna wuu ka soo saaray Masar waxana uu yimi Madyan
illaahaybaana ogaa xigmada uu kalahaa, halkaa markii uu mudo ku
sugnaa ayuu illahaay (SW) u doortay in uu noqdo Nabi risalada loo
diibayna waxay ahayd in uu xaqa gaadhisiyo fircoon iyo qoomkiisaba.
Illaahay (SW) isaga oo u tilmaamaya akhlaaqda iyo
dhaqanka suuban waxa uu ku yidhi (muuse) haka beer abuurinina
risaalada aan idin dhiibay taasi waxa ay idinka caawin doontaa la
hadalka iyo jawaabaha wixii sulaalo ah ee la idin weydiiyo iyo ku
hanuunida nasteexada idinka oo ku sugan xujo iyo daliil cad.
Illaahay (SW) waxa uu yidhi “Kuwa muuminiinta ahow
marka aad la kulantaan koox ku sugnaada khayr, illaahayna xusa in
faro badan waydun liibaniye”
Illaahay (SW) dulqaadkiisa iyo raxmadiisa uu u
naxariisnayo khalqigiisa isagoo og in uu fircoon yahay kaafir madax
adag ayuu u soo diray adoon kuwii ugu khayrka badnaa wakhtigaa ayuu
illaahay faray in ay gaadhsiyaan xaqa si wanaagsana ula dhaqmaan
hadal wanaagsana ku yidhaahdaan sida illaahay (SW) ku yidhi Nabi
Maxamed (N.N.K.H) “Ugu yeedh jidka rabigaa xigmad iyo wacdi
wanaagsan kulana dood ta wanaagsan” “Hakula doodina ehlu
kitaabka wax aan ahayn wanaaga”
Xigmada ay aayadahani ina tusayaan ayaa ah sida dadka
xaqa loogu sheegayo xitaa hadii uu kufaar yahay waayo Illaahay (SW)
waxa uu balan kula galay adoomadiisa in Jano iyo Naar qof waliba
mida uu mutaysto uu gali doono.
Waxa uu yidhi Yasiid Al Raqaashi illaahay ha u
naxariistee, Ka sida wanaagsan ula hadla ka necbaystayow sidee ka
yeeli mid ku xidhiidhiyay oo ku baryaya, aynu ku soo noqono
shaqsiyadii fircoon waxa uu ahaa qof madax adag, Shaydaan dhego
xidhan waxana uu xoog ku haystay masar mudo dheer waxa uu cadaadin
iyo dhibaato weyn u geystay umada reer masar sidaa darteed ayay
muuse iyo haarun u yidhaadeen waxa aan ka baqaynaa in ay dhibaato
noo geeysto, Illaahay (SW) waxa uu u sheegay (muuse) in uu u
gargaari doono iyaga iyo cidii xaqa ku socota.
Muuse markii uu ka yimi madyan waxa uu u soo galay
Walaalkii iyo hooyadii oo cunaya raashin wuuna la cashayay waxana uu
u sheegay walaalkii haarun in uu Illaahay (SW) amray labadoodaba in
ay u tagaan fircoon una sheegan in uu illaahay caabudo, waxana uu ku
yidhi ina keen waxa aan u tagaynaa fircoone waxayna u kaceen
dhinicii fircoon, waxa ay la kulmeen albaabki gurigii fircoon oo
xidhan muuse waxa uu ku yidhi nimankii albaabka ilaalinayay u sheega
in uu Rasuulkii illaahay albaabka taagan yahay ciidankii fircoona
way ku dheel dheelayn badhkoodna waxay go’aansadeen in aan loo
ogalaanba in uu galo guriga ilaa mudo dheer ka dib.
Maxamed Binu Isaxaaq illaahay ha u naxariistee
waxa uu yidhi Laba Sano ka bacdi ayaa loo ogaladay, waxana meesha
nooga muuqatay in ayna jirin cid u fududaysa gelitaanka guriga
fircoon Illaahay baa og.
Muuse waxa uu yimi Albaabka waxana uu ku garaacay
ushiishi waxa argagaxay fircoon waxana uu amar ku bixiyay in loo
yeedho muuse waa uu isasoo hortagay fircoon waxana u soo qadimay
arrinkii illaahay (SW) u soo diray.
Illaahay (SW) waxa uu inooga waramay sidii uu fircoon
u diidanay yahay in uu illaahay kaamkan abuuray, fircoon su’aalaha
uu muuse waydiiyay waxa ka mid ahaa Rabigiinu waa kuma? Waxa ay ugu
jawaabeen Waa ka abuuray koomkan ee u qadaray acmaasha iyo arsaaqda
iyo ajasha kuna sugay loox maxfuudka, intaa ka dib waxa uu fircoon
ku yidhi bal ka warama qarniyadii hore waxa ay ugu jawaabeen
qarniyadii hore cilmigoogu rabi ayaa og illaahayna waxba ma illaabo,
qarniyada hore hadii ay caabudi lahaayeen cid aan illaahay ahayn
xujo umayn noqoteen muuse mana khilaafsana waxa aan idhi waxa ay
ahaayen jaahiliin adiga oo kale ah wax kasta oo ay faleena wuu qoran
yahay illaahaybaana ka abaal marin doona, illaahay qofna kama
dulmiyo wax uu la yimi, illaahay (SW) waa uu og yahay qof kasta waxa
uu shar iyo khayr uu sameeyo.
Muuse waxa uu ka waramay waynida illaahay iyo
khudradiisa, dhulka illaahay sida uu u fididyay samadana u xafiday,
daruuraha uu adoomada u sikhiray ee daya roobka ee uu ku arsaaqo
khalqigiisa iyo waxyaabo badan oo cidii caqli wanaagsani wax ku
qaadan karto.
Illaahay (SW) waxa uu ka waramay xumihii fircoon iyo
faro badnidii jaahilnimadiisa iyo caqli yaraantiisi iyo beenintii uu
beeniyay aayadka illaahay, fircoon oo is weynaynaya ayaa ku yidhi
Nabi muuse (CS) muusow waxa aad tahay misixi anaguna sixirkaaga oo
kale ayaan kula iman doona waxana uu muuse la balamay wakhti goob la
isla garanayo taasina waxay ahayd u jeedada muuse in uu soo bandhigo
aayad illaahay iyo mucjisooyinka illaahay si bayaan ahna dadku u
arkaan.
Maalintaas oo ahayd maalin ka mid ah ciidahooga
waxayna ahayn gelin hore cadceeduna aad u iftiimaysay laakiin xaqa
ayaa ka iftiin badnaa lama dooran in ay noqoto habeen si aan arintu
madmadow u gelin in duhur cad la isku badheedho taana muuse illaahay
ayaa waafajiyay waxana uu rumaysnaa in uu xaqu cadaan doono iyo
diintiisu halkaana ay ku fashilmi doonan khulaafadka qimdiyinta.
Fircoon waxa uu u yeedhay musuxiriinti wadankiisa,
masar waxa wakhtigaa ka buuxay musuxiriin badan oo u kala aqoon
badan sixirka wadanka oo dhan ayaa la isgaga yeedhay waxa iyana loo
yeedhay dad faro badan oo gaadhay kumanaan, fircoon waxa uu hore ugu
diray waxbarasho dhinaca sixirka ah ilaa 40 nin oo reer binu
israa’il ah.
Fircoon iyo madaxtiisi kale iyo dadkii wadanka
dhamaan waxa la isku yimi goobti, dadku waxa ay lahaayeen waxa aanu
raaci musuxiriinta hadii ay guulaystaan, waxa yimi muuse waxa uu la
hadlay musuxiriintii waxa uu u sheegay in sixirka iyo waxan ay
wataan uu yahay baadil lagu hor joogsanayo xaqa, waxana uu ku yidhi
“Hoog ayaa idin sugnaaday ha ka been abuuranina idinka oo
illaahay beeninaya waxa la idinku abaal marin cadaab waxa hoogay ka
been abuur la yimi waana ka dooden arintaa gudahooga” way isku
khilaafeen arrintaa badhkood waxa ay yidhaadeen hadalkaasi waa kii
nabiyada ee maaha musixir badhkoodna waxa ay yidhaadeen waa musixir,
dooda illaahay baa og.
Illaahay waxa uu aayad kale ku cadeeyay “Waxa ay
yidhaadeen labadani waa musixiriin waxayna doonayaan in ay dhulkiina
sixir idinka saran” labadani waa muuse iyo walaalkii waxana lagu
tilmaamaya laba musuxir oo waaweyn oo isku waafaqay in ay sidan
yeelan muraadkooguna yahay in ay dadka soo aruursadaan si ay mulkiga
wadanka u qabsadan.
Illaahay (SW) waxa uu Quraanka inoogu cadeeyay arintu
in ayna ahayn sida ay moodayan oo ay ka duwan tahay “Isku keena
khiyamadiina, dabadeedna way yimaadeen iyagoo safan maalintaa waxa
guulaystay ninkii gacan sareeyay”
Hadalka hore waxa ay u yidhaadeen si ay wax ugu
fiirsadan oo ay iskula dardaarmaan ka dibna ay isku keenan wixi ay
khiyaamo iyo sixir iyo been abuur wixii ay hayeen waana ay beenowday
wixii ay malaysanayeen, aragtidiina way khaldantay been abuurka iyo
sixirka ku dhisnayd waxana dumisay mucjisadii iyo aayadkii adoonkii
Rasuulkii illaahay ee muuse ee lagu ayiday mujisooyinka dadka ku
noqotay indha daraandarka.
wixii meesha ka dhacay iyo sidii illaahay u fasilay
kaafirki fircoon iyo misixiriintiisi markii banaanka la iskula soo
baxay.
Illaahay (SW) isaga oo nooga waramaya waxa uu yidhi “Waxa
ay yidhaadeen muusow ama adigu tuur ama aanu noqono anagu kuwa tuura
wuxuu yidhi tuura waaba xadhkahoogi iyo ulahoogi oo ula eegaday
sixirkoogi in uu socday, muuse waxa uu dareemay cabsi waxa aan ku
nidhi ha cabsanin adiga ayaa gacan sareeye tuur waxa ana gacanta ku
haysato waaba ay midho midhaysanaysaa wixii ay sameeyen wax kale
maahe waxa ay sameeyeen khiyaamo sixir, mana aflaxo saaxirku marka
uu xaqu yimaado” ayaadahani waxa ay si bayaan ah uga waramayaan
wixii gaabtaa ka dhacay
Markii ay isasoo safeen musixiriintii goobta kalena
ay isasoo taagen Muuse iyo Haarun (CS) waxa ay yidhaadeen ma anaga
ayaa ku horayna mise idinka qolaba mar ayay soo bandhigaysa waxa ay
dadka ku gancinayaan muuse iyo haarun waxa ay yidhaahdeen idinku
naga horeya, misixiriintu waxay ay siteen ulo xadhko ku duuban
yihiin waxana ay tumanayeen aalado shanqadaya oo sababaya in lagu
sirxo indhaha dadka si ay wax ay akhtiyaarkooga ku dhag dhaqaayaan
sidaa dartee ayay indhii dadkii sixreen markii ay xadhka iyo ulaha
dhulka ku daadinayeen waxa ay lahaayeen sida illaahay (SW) quraanka
uu inoogu tilmaamay “Isiga fircoon ayaan ku dhaaranee anaga ayaa
guulaysanayna” markii ay soo bandhigeen wixii ay hayeen dadkii
goobtaa joogayna wada argagaxay ayuu muusena ka baqay in dadku ku
fidmoobo sixirkan oo cidiba ayna sugin waxan uu soo wado, muuse wax
talaabo ah muu qaadin ilaa illaaahay (SW) amar siiyay isla markiiba
illaahay waxa uu ku amray arintan “Ha cabsanin adiga ayaa sareeya
tuur waxa aad midigta ku hayso” muuse waxa uu tuuray ushiisi,
muuse markii uu tuuray ushiisi waxa ay noqoto abeenso weyn oo laga
argagaxo dadkiina way ka yaaceen meeshi ay joogena dib ayay uga
kaceen wixii ula iyo xadhka ahaa ee misixiriintu tuurena midh midh
ayay u qabatay iyagaa dadku si bayaan ah u arkayaan, “Waxa yimi
xaqii waxa fashilmay wixii ay sameeyen meeshana waa lagaga
guulaystay waxa ay noqdeen iyagoo dulaysan, misixiriintina illaahay
ayay u sujuudeen waxana ay yidhaadeen waxa aan rumaynay rabiga
caalimiinta rabiga muuse iyo haarun”
Akhri Qaybtii 4aad...
Guji halkan