Qisadan Nabi muuse (CS) waxa ay noogu
joogtay markii Shacayb muuse ku yidhi ma sagaal sannadood ayaad ii
shaqayn doonta mise toban sannadood, labada mudo mida uu la joogay
iyo halkay ku denbaysay qisadoodi ayaan ka sii wadi doona.
Shacayb ayaa ku yidhi muuse “Arinkaa ayaa adiga
iyo aniga naga dhexeeya labadan mudo mida aad ii shaqaynayso xumaana
igama aha xagayga waxanu leenahayna illaahay baan tala saaranayna”
muuse waxa uu ku yidhi sodogii arin waa sidaa aad sheegtay
aniguna waxa aan ku leeyahay cadaawad igama aha illaahaybaana
labadeena inaga wakiil ah sidaa ayuu muuse kula joogay toban
sannadood oo uu ku dhamaystay mudadii.
Bukhaari (Raximahu laah) waxa uu yidhi:-
waxa iiga waramay Maxamed Binu C/raxiim, Saciid Binu Salaaban,
Marwaan Binu Shujaac, Saalim Binu Afdas, ragaasi in ay ka soo
wariyeen sidiid binu jubeer in uu yidhi:- waxa I weydiiyay nin
yuhuudi ah muuse labadan mudo mida uu shucayb la joogay waxana aan
ugu jawaabay garan maayo ilaa uu inoo yimi oday arab ah oo aan
waydiiyay, waxa aan isna weydiiyay Ibnu Cabaas, Ibnu Cabaas waxa uu
yidhi:- waxa uu la joogay mudadii badnayd ee wanaagsanayd.
Ibnu Cabaas (RC) waxa uu rasuulka (CSW) ka soo
weriyay in uu yidhi: waxa aan weydiiyay Malaku Jibriil labada
mudo midka uu muuse la joogay? Waxa uu yidhi waxa uu la joogay
mudada ugu dhamayska tiran ee ugu kaamilsan, waxa aan halkaa ka
garanaynaa in uu la joogay muuse shacayb mudadii dheerayd ee ahayd
tobanka sannadood.
Hadii lagu weydiiyo labadii hablood ee shacayb
midkee ayuu muuse guursaday? Jawaabtu waxay tahay in uu guursaday
labadii hablood tii yarayd, muuse intii uu la joogay shucayb muu
qaadan jirin wax ka badan daruuriga.
Hadaba markii uu muuse damcay in uu ka guuro
guriga shucayb wuxuu ku yidhi gabadhii uu qabay aabahaa inoo soo
weydii in uu na siiyo adhi aanu dhaqano shucaybna wuu siiyay adhi
badan oo sannadkaa dhashay, adhigaasi waxa uu laaha madmadow faro
badan, muuse adhigii la siiyay wuu soo kaxaystay wuxuuna keenay ceel
uu ka waaribiyo markii uu adhigii biyihii cabay mid kastana marka ay
soo cabto ayuu ku dhufanayay ushiisha laxda uu ushiisa ku dhuftaa
marka ay ugu yartahay laba ayay dhalaysay oo ah midabkii adhiga
shucayb oo madmadowga lahaa.
Nabi Maxamed (CSW) waxa uu yidhi:- Hadii aad shaam
ka dhex baadhan waxa aad ka helaysan baaqiga ka sii jooga tafiirtii
adhigii Nabi muuse.
Nabi Muuse oo soo dhamaystay mudadii uu la joogay
shucayb.
Illaahay (SW) waxa uu aayadan quranka noogu
sheegay “Markii muuse uu dhamaystay mudadii
ehelkiisina isagoo la socdo ayuu duurusina ku arkay dab ka iftiimaya
wuxuuna ku yidhi ehelkiisi isiisuga waxa aan inooga soo qaadaya dab
ama war ee isuga, markii uu yimi togii dankiisa midig bogcadii
barakaysnayd halkii geedka MUUSOW ANIGU WAXA AAN AHAY RABIGA
CAALIMIINTA TUUR USHAADA dabadeedna waxa uu arkay u shii oo
rafanaysa, waxa lagu yidhi muusow ha baqanin waxa aad ka mid tahay
kuwa nabad gelayee gacantaadana geli jeebka waxa ay ka soo bixi
doontaa iyadoo widhwidhaysa oo xumaan lahayn, gacantaada hoos geli
kilkiladaada taas waa mucjiso kaaga timid xaga rabigaa”
Markii uu muuse uu dhamaystay mudadii ninka la
yidhaado Mujaahid waxa uu leeyahay waxa ay ahayd toban
sannadood wuxuuna gaxaystay muuse ehelkiisi, mufasiliintu waxa ay
yidhaaden waxa uu doonayay in uu la tago masar waxana la socday laba
wiil uu dhalay iyo adhi uu dhaqday mudadii uu la joogay shucayb
waxana soo guura galeen habeen qudcur ah qabow fara badanina dhacayo
waxayna ka lumeen dariiqi waxayna ku asqoobeen siigadii saxaraha
qabowgiina wuu sii kordhay iyagoo xaalada ku sugan ayuu arkay dab ka
holcaya buurta dhinaceeda buurtuna waxa ay ka xigtay dhinaca galbeed
oo ku beegan dhinaciisa midig, muuse markii uu ka soo dhaqaaqay
ehelkiisi wuxuu ogaaday in iftiinkani yahay nuurkii xaqiiqada ahaa
nuurka xaqiiqada ihina maaha mid cid kastaaba aragto, muusana waxa
uu doonayay in uu soo helo wado ama war in ay aad u madobeedna waxa
aan ku garanayna sida ay u asqooben ugana lumeen dariiqi.
Hadaba markii uu muuse ku soo noqday ehelkiisi
waxa uu u keenay war laakiin warku muxuu yahay? Wuxuu soo helay
hanuun, hanuunku muxuu yahay? Si aynu nuur uga helnay nuurku muxuu
yahay?
Illaahay (SW) oo inooga waramaya hanuunka uu nabi
muuse siiyay iyo nuurka iimaanka ayuu waxa uu inoogu tilmamay
ayaadka quraanka wuxuuna yidhi “Markii uu
yimi waa looga dhawaaqay dhinaca toga ee midig ka xiga ee baqcada
barakaysan geedka agtiisi MUUSOW ANIGU WAXA AAN AHAY RABIGA
CAALIMIINTA” “Markii uu yimi muuse waa loo dhawaaqay MUUSOW ANIGU
WAXA AAN AHAY RABIGAA ee iska bixi kabaha waxa aad joogta togii
barakaysnaa ee duwa aniga ayaana ku doortee maqal wixii aan ku
waxyooday anigu waxa aan ahay alle aniga mooye illaah kale ma jiro
aniga I caabud, salaadana tuko xuskayga qiyaamu wuu iman doona waana
qariyay, si loogu abaal mariyo nafkasta wixii aan hor marsatay xaqa
yaanay kaa jeedinin cida aan rumaynin ee raacda hawadooda”
In ka badan mid iyo laba oo mufasiliinta ihi kuwa
hore iyo kuwa denbaba waxa ay yidhaadeen muuse markii uu arkay
iftiinkii waxa uu arkay geed holcaya oo geedka cagaarkiisuna sii
siyaadayo waana uu la yaabay geedkaas oo ku yaalay buurta dhinaceeda
galbeed sida illaahay (SW) ku tilmaamay quraanka “Maad joogin
dhinaceeda galbeed markii aanu nabi muuse aanu farnay amarka kuwii
goobjooga ahaana ka mid maad ahayn” muuse waxa uu joogay toga la
yidhaado duwa waxana uu jooday dhinaca qiblada geedkuna waxa uu ka
xigay dhinaca midig rabigii ayaa u dhawaaqay waxana la amray in uu
iska bixiyo kabaha weynayn iyo ikraamid baqcadan barakaysan.
Ehlu kitaabku waxa ay yidhaaden muuse waxa uu
wajigiisa saaray gacmaha si aan iftiinka faraha badan uuna u indha
tirin.
Illaahay (SW) waxa uu adoomadiisa ula hadlaa sida
uu doono “Anigu waxa aan ahay rabiga caaliminta” “Anigu
waxa aan ahay illaaha aniga mooye illaah kale ma jiro aniga I caabud
salaadana tuko xuskayga” illaahay waxa uu uga waramay Nabi Muuse
(CS) in aan illaah kale oo cibaado iyo salaad ka aqbalaya aanu jirin
waxa kale oo illaahay uga waramay in aan aduunyadan lagu waareyn ee
meesha lagu waaraya ee la tagaya ay tahay daarta aakhiro si qof
kastaba looga abaal mariyo shar iyo khayr wixii uu sameeyay,
illaahay (SW) waxa kale ee uu uga waramay in uu wax kasta awood u
leeyahay.
Illaahay (SW) waxa uu ku yidhi Nabi Muuse (CS) “Waa
maxay waxan aad midigtaada ku haystaa” waxa uu yidhi muuse “Waa
u shaydi waana ku tukubaa adhigana waan ku raaca hawla kalena waan
ku qabsadaa” illaahay (SW) ayaa ku yidhi hadana “Muusow tuur
waana uu tuuray waaba abeeso socota” taasina waa mucjiso weyn
sidaas ayuu illaahay u tusay muuse in uu wax kasta isagu awood u
leeyahay.
Ehlu kitaabku waxa ay yidhaaden mucjisadan waxa
loo siiyay si ay u rumeeyan kuwii beeniyay ee masar ka dibna
illaahay ayaa ku yidhi “Waa maxay waxan gacantaada ku jira”
wuxuuna yidhi waa u shaydi waxana lagu yidhi tuur “Wuu tuuray
waaba abeeso socota” muuse waa uu ka cararay illaahayna waxa uu
ku amray in uu gacantiisa ku qabto markii uu qabtayna waxa ay
noqotay ushiisi.
Illaahay (SW) waxa uu aayad kale inoogu sheegay “Qabo
hana baqan waxa aan ku celin doona sideedi hore” waxa la yidhi
wuxuu ku qabtay gacantiisa dhexdeeda gacantiisa kelena afkeeda ka
dibna illaahay waxa uu amray in uu gacantiisa jeebka geliyo oo
hadana ka soo saaro waxana uu arkay iyadoo widhwidhaysa sida dayax
shan iyo toban ah, illaahay waxa uu hadana ku yidhi gacantaad waxa
aad gelisa kilkiladaada hoosteeda meel ku beegan wadnaha dushiisa
taasina waxa ay barako u tahay cidii ku dayata anbiyada.
Illaahay (SW) waxa uu suuratul Namal ku yidhi “Gacantaada
waxa aad gelisaa jeebkaaga waxa ay ka soo bixi iyadoo widhwidhaysa
oo xumaan lahayn tani waxa ay ka mid tahay sagaal aayadood oo wax
loogu sheegayo fircoon iyo qoomkiisa waxa ay ahaayen qoom faasiqiin
ah”
Hadaba labadan aayadood ee ahaa usha iyo gacanta
waxa ay ahaayeen laba mucjiso oo ku socda fircoon iyo qoomkiisi sida
illaahay quraanka ku tilmaamay “Taasi waa mucjiso ka timi xaga
rabigaa oo ku socota fircoon iyo madaxdiisa waxa ay ahaayeen qoom
faasiqiin ah” waxa jiray todoba aayadood oo kale marka labadan
lagu darana waa sagaal waxana lagu sheegay aayada kale illaahay (SW)
waxa uu yidhi “Waxa aan muuse siinay sagaal aayadood oo cadcad
weydii reer binu israa’il markii uu u yimid ee fircoon ku yidhi
anigu waxa aan ku malaynayaa uun in aad tahay muusow misixir muusane
ku yidhi anigu waan ogahay wixi la igu soo dajiyay xaga samada iyo
arlada ee iiman ah anigu waxa aan ku malaynayaa fircoonow in aad
tahay mid been abuur badan” iyadoo faahfaahsan arintani illaahay
waxa uu kaga waramay suuratul Acraaf “Waxa
aan ku salidnay fircoon iyo qoladiisi mudo sannada ah in ay ka
yaraadan midhihu si ay wax ugu qaatan marka ay wanaag helaan waxa ay
odhanayeen xagayaga ayuu ka yimi marka ay xumaan arkaana waxa ay
dusha ka saarayeen muuse iyo cidii la socota ka deerintoodanina waa
wax xaga illaahay kaga yimi laakiin badankoogu ma garanayaan, waxa
ay yidhaadeen marka kasta oo aad noola timaado aayad waa nagu
sirxaysa kumana rumaysan mayno, waxa aan ku salidnay duufan iyo ayax
iyo xasharad (Qumil) iyo rah iyo dhiig ayaad cadcad waana ay iska
weynaysiiyen waxa ay ahaayen qoom musjiriim ah”
Mawduucyada sideeda ayaan wax uga sheegi doona waa
sagaalka mucjiso ee la siiyay nabi muuse (CS) iyo tobanka kalmadood
ee sharciga ah si aynu u kala saarno tobanka aayadood ee sharciga ah
iyo sagaalka aayadood ee mucjisyoonka ah kala cadeen tooduna waxa ay
ku jirtaa dhamaadka suuratul Israa.
Ujeedaduna waxa ay tahay markii uu illaahay muuse ku
amray in uu fircoon u tago waxa uu “yidhi
rabiyow waxa aan ka dilay naf waxana aan ka baqaya in ay I dilaan
walaalkay haarun ayaa iga faseexsan xaga hadalka illaahayow isagana
I raaci si ay ii rumaystaan waxa aan ka baqayaa in ay I beeniyaan
waxa aan ku adkayn doona cududaada walaalkaa waxana aan idin siin
quwad marka ay idin soo gadhani maayan aayadka yagu labadiina iyo
wixii idin raaca ayaa guulaysanaya”
Illaahay (SW) waxa uu yidhi isaga oo u waramaya
adoonkiisi oo ahaa rasuulkiisi kii uu la hadli jiray ee Nabi Muuse
(CS) isagoo uga jawaabay amarkiisi ahaa in uu u tago fircoon,
fircoon oo ahaa cadowgii nabi muuse ka soo saaray deegankiisi masar
ugana soo cararay dilmigiisi iyo cadaadintii wakhtiga oo uu ahaa
arinkiisu dilkii uu u geystay ninka (Qibdiga ahaa) sidaa
darted ayuu u yidhi kalmadaha aayadan ku jira “Rabiyow waxa aan
ka dilay naf waxana aan ka baqaya in ay I dilaan walaalkay haarun
ayaa iga safexsan igana cod karsan illaahayow I raaci si aan u
kaashado iina rumaystaan waxa aan ka baqayaa in ay I beeniyaane”
aayadani waxa ay ina tusinaysaa sidii uu nabi muuse u baryay in uu
illaahay (SW) iyo u jeedada uu kalahaa oo ahayd illaahay waxa aad I
soo raacisa walaalkay haarun si uu igu gargaaro igana kaalmayo
gudashada waajibaadka risaalada wuu iga hadal aqoonsan yahay waana
uu iga gaarsin og yahay bayaanka, illaahay (SW) waxa uu yidhi isaga
oo ka jawaabay baryadan Nabi Muuse (CS) “Waxa aan kugu adkayn
doona cudida walaalka waxana idin yeeli doona quwad” quwadaas oo
ah mucjiso “Idin soo gaadhi maayan idinka marka aayadkayaga”
illaahay (SW) isaga oo kalsuuni ku siinaya adoonkiisi Nabi muuse
(CS) risaalada uu sido in aan wax dhibaata iyo wax uu karaahiyaysto
midna aanu kala kulmi doonin ayuu illaahay (SW) ku yidhi “Idinka
iyo cidii idin raacda ayaa guulaysanaysa”
Illaahay (SW) waxa uu ku yidh Suuratul Daah
“Utaga fircoon isagu waa mid xadgudbayee” “ wuxuu yidhi rabiyow
ii waasici laabtayda arinkaygana ii fududee guntinta carabkayga iiga
fur si ay qawlkayga u fahmaan” Nabi Muuse (SW) waxa uu lahaa
carab jalanqo sababtuna waxay ahayd markuu yaraa ee uu joogay guriga
fircoon ayuu dhibiil dhab ah carabkiisa saaray dhibiisha waxa u
dhiibay fircoon si uu wax uga ogaada caqligiisa markii isagoo yar uu
qabtay gadhka fircoon gabadhiisina ay ka baqaday fircoon in uu dilo
inankan yar ayay ku tidhi waa inan yar oo caqliba lahayn ee bal mid
timir ah iyo dhibiil dab ah hortiisa soo dhig mida uu qaato, waxana
uu damcay in uu qaato timirtii fircoon ayaa ka qabtay oo u diibay
dhibiishi ka dibna afka ayuu geliyay sidaa darteed ayuu ku carab
beelay, waa la weydiyay badhkood wixii ay ka fahmayn hadalkiisi.
Xasan Al basri (Rahimahu laah)
waxa uu yidhi Rashuusha waxa la weydiiya uun waxa
looga baahan yahay sidaa darteed ayay carabkiisi badh ka mid ihi ugu
soo hadhay sidaa darteed ayuu fircoona yidhi illaahay ha qaribee
isagoo ku doodayay in uu muuse ku ceebeyo hadalka “Kani kuma
dhowa mid wax cadaynaya” u jeedada fircoon waxa ay ahayd in aanu
muuse waxa damiirkiisa ku jira iyo muraadkiisa midna uuna ku soo
bandhigi Karin hadalkiisa.
Nabi Muuse (CS) illaahay ayuu beryahay waxana uu
yidhi “iiga yeel wasiir mid ehelkayga ah walaalkay haarun si aan
isku kaashano oo arintaydana wax iila qabto si aan in badan kuugu
tasbiixsano in badana aan ku xusno adigu waxa aad tahay mid na
arkayee” “waxa lagu yidhi xaqiiqdii waa lagu siiyay wixii aad I
weydiisatay muusow” taas oo macnahayeedu yahay in laga caqbalay
wixii illaahay uu weydiistay
Akhri
Qaybta 3aad... Guji halkan