Asalaamu
Calaykum
wr wb.
Qisadii Nabi Ibraahim (CS)
qaybtii 1aad
Waa khaliilkii illaahay (SW) ugu doortay risaaladiisa
ee uu ka fadilay in badan oo khalqigiisa ah, Ibraahim waxa uu ku
dhex noola qoom caabuda xidigaha arinkaan raali kamuu ahayn waxa uu
dareemay iimaankiisa in uu jiro illaah ka weyn waxan ay caabudayaan
ilaa illaahay hadeeyay una doortay siraaladiisa, Ibraahim waxa uu u
yaboohay goomkiisi kalinimada illaahay (SW) iyo cibaadadiisa laakiin
way beeniyeen waxana ay isku dayeen in ay gubaan illaahayna (SW) waa
uu ka badbaadiyay, Tafiirtii Nabi Ibraahim (CS) waxa ahaa Nabi
Isaxaaq iyo Nabi Ismacil, Nabi Ibraahim (CS) waxa uu dhisay Kabcada
waxana ku welininayeen Ismacil.
Qisadii oo Dhamaystiran.
Nabi Ibraahim (CS) waxa uu ka mid yahay shanta Nabi
ee la yidhaa (uulul Casmi) ee illaahay (SW) balanka adag la
galay oo kala ah, Nabi Nuux, Nabi Ibraahim, Nabi Muuse, Nabi Ciise
(CS) iyo Nabi Maxamed (CSW) oo sida ay u qoran yihiin u kala horeyay.
Nabi Ibraahim (CS) waa nabigii illaahay (SW) ku
ibtileeyay ibtixaanka weyn, Nabi Ibraahim (CS) waxa uu ahaa adoonkii
illaahay (SW) uu yidhi “Kii wanaaga oofiyay” Illaahay (SW)
waxa uu ku kareemeyay Nabi Ibraahim xushmad gaar ah waxa laga dhigay
aftirsiintiisi tawxiid saafi ah, waxana lagu tilmaamay kuwii
diintiisa raacay in ay yihiin ehlu caqli.
Illaahay (SW) waxa uu ku tilmaamay Nabi Ibraahim (CS)
in uu yahay mid tooban keen badan oo ka mid ahayn mushrikiinta,
fadliga illaahay (SW) siiyay ibraahim waxa ka mid ahaa in looga
dhigay dadka Imaam tafiir-tiisina laga dhigay Nabiyo, anbiyada ka
denbaysay oo dhami waa awlaadiisi waxana xaqiiqobay balankii uu
illaahay la galay oo ah in anbiyada isaga ka denbeeya ay noqdaan
tafiir-tiisa, ilaa Nabigii ugu denbeeyay Anbiyada Nabi Maxamed (CSW),
isla markaana ay xaqiiqowday aqbalaada ducadii nabi ibraahim (CS) uu
illaahay beryay ee ahayd:- in umadan umuyiinta ah laga soo dhex
saaro rasuul iyaga ka mid ah.
Hadii aynu wadno oo aynu baadhno fadliga Nabi
Ibraahim (CS) iyo sida uu illaahay (SW) u karaameyay waxa inaga
buuxsamaya layaab, waxaynu arkaynaa shaqsi rabigiisa la hortagay
qalbi saafi ah, illaahay (SW) waxa uu ku yidhi nabi ibraahim islaam
ilaa uu yidhi waxa aan isku diibay rabiga caalimiinta, waa nabi
waana kii ugu horeyay ee yeesha maqaca muslimiinta, waa nabi
midhiihii ducadiisu ay noqdeen soo saaridii Nabi Maxamed (CSW).
Nabi Ibraahim (CS) waxa uu ahaa awoowga iyo aabaha
Anbiyadii ka denbaysay oo dhan waxa uu ahaa mid hanuunsan oo dulqaad
badan, illaahay (SW) waxa uu inana xasuusiyay fadli ka balaadhan
waxaa hore oo dhan oo ah illaahay waxa uu khaliil ka dhigtay
ibraahim, kuma jirto kitaabka quranka ah Nabi illaahay (SW) ka
dhigtay khaliil oo aan ahayn Nabi Ibraahim (CS).
Culumadu waxay yidhaahdeen waxa Khaliil loo yidhi
jecel uu illaahay (SW) u qabo dartii, darajada aadka u saraysa ee
ibraahim oo ah ku dhowaansha illaahay (SW), dhinaca kale hadii aynu
ka eegno darajadani waa dhamaadka rajada masaakiinta, ujeedaha iyo
hadafka dadka ehlu xaqiiqada ah iyo kuwa illaahay yaqaana in ay
jeclaadan illaahay (SW) ee doonana in iyagana illaahay jeclaado.
Ibraahim waxa uu ahaa adoon rabaani ah oo xaq u
yeeshay in uu illaahay ka dhigto khaliil.
Quraanku inagamuu warami dhalashadiisi iyo
caruurnimadiisi kumanuu hakani wakhtigiisi si cadaan ah laakiin waxa
la inoo tilmaamay muqaal jawigii nolosha ee maalmihisi, waxa aad
arkaysaa dadku in ay u qayb sameen sadex qaybood, Qayb caabuda
Sanamyo laga qoray dagaxaan iyo looxyo, Qayb caabuda xidiga iyo
dayaxa iyo cad-ceeda iyo Qayb caabuda boqorada iyo kuwa xukuma.
Jawiga sidaas ah ayuu ku dhashay Nabi Ibraahim (CS)
waxa uu ka dhashay qoys ka mid ah kuwaa noola wakhtiga fog, odayga
qoys koogu dhinaca qolada sanamka caabuda waxa uu ahaa nin aan ka
fogayn waxana gacantiisa ugu samayn jiray sanamyada ay caabudaan.
Qoyskani waxay ahaayeen qoys balaadhan oo sameeya sanamyada, sidaa
darteed qoyskoogu waxa uu ahaa qoys aad loo qiimeeyo oo ku dhow
dhow dadka degaanka maamula.
Hadaba qoyskaa muqadiska ah waxa u dhashay inan awood
u leh in uu ka hor yimaado qoyskooga iyo nidaamka mushtamaca kana
hor yimaado kuwa sanamyada caabuda iyo kuwa xidiga iyo dayaca
caabudaba dhamaan shirkiga oo dhan waana wax iska dabiici ah, qofka
talaabadan oo kele qaada ee umadi wixii ay aaminsan tahay ka hor
yimaada in dhib uu la kulmayo isagana (nabi ibraahim) dab ayaa lagu
dhex tuuray.
Ma doonayo in aan dhacdooyinka qaar aan soo qadimo
aanu ka bilowno caruurnimadiisi, Nabi ibraahim Caqligiisu waxa uu
ahaa mid iftiimaya illaahaybaana (SW) u iftiimiyay waxana uu
illaahay siiyay xigmad, ibraahim waxa uu gartay isagoo yar aabihii
in uu sameeyo sanamyo la yaab leh waxa uu weydiiyay maalin wixii uu
samaynayay waxa uu ugu jawaabay waa sanamkii aynu caabudeynay waana
uu la yaabay ibraahim waxana uu caqligiisu gartay in uu ku ciyaaro
waxa uu ka fuulfuulayay dusha sida ay dadku u fuulan fardaha iyo
dameeraha aabihii ayaa maalin arkay isagoo fuushan sanamkii odaygii
wuu ku cadhooday waxana uu amar ku siiyay in aanu ku ciyaarin mar
denbena aanu u dhowaan.
Ibraahim waxa uu weydiiyay aabihii aabo sanamku dego
waaweyna inaga wuu inaga dego waaweyn yahayee waxa uu ugu jawaabay
waa kuwa soo qabta fahankiisa xeesha dheer ibraahim wuu ku qoslay
xiligaana ibraahim waxa uu ahaa lix jir.
Ibraahim waxa uu aabihii weydiyay yaa dadka sameeyay
waxana uu ugu jawaabay adiga aniga ayaa ku sameeyay anigana aabahay ayaa
I sameeyay ibraahim waxa uu yidhi arintu sidaa maaha ee maalin ayaan
maqlay oday weyn oo leh illaahay maxaad ubad ii siin weyday aabihii waxa
uu ku yidhi waa runtaa illaahay dadka waxa uu ka caawiyaa sida ay dadka
u samayn lahaayen laakiin illaahay dadka gacantiisa kuma sameeyo,
halkana waxanau ka fahmaynaa ibraahim isagoo yar sida uu ula yaaban
yahay aabihi iyo arinka uu sheegayo.
Waxa kale oo uu weydiiyay ibraahim aabihi illaahayadu waa
imisa waxa uu ugu jawaabay tiro malaha, ibraahim waxa uu yidhi aabo
maxaan sameeya hadaan mid u shaqeeyo oo kii kalena aan u shaqayn waayo
xumaan ila doono hadii ay mashaqo dhacdo iyo dood dhex marta labadan
sanam hadii la wax uu dilo kii aniga u shaqaynayay miyayna runtu ahayn
in anigana I dilayo maxaan sameeya? Odaygii intuu qoslay ayuu yidhi ha
baqan inankaygiyow illaahyadu ma murmaane waxay wada hoos yimaadaan
illaah kale oo weynee anigu waxa aan jiray totobaantan (70) sanno welina
ma arag laba illaah oo is haysta, iska dhaaf hadaa heshiish ayaa ka
dhexeeye, aabihii waxa uu yidhi waa runtaa, ibraahim waxa uu yidhi maxaa
laga sameeya illaah yadan waxa uu yidhi waxa laga sameeya geed timireed
iyo saytuun bal kuwan yar yar ee saaga ah eeg maxaa ka qurux badan
runti waxa ka maqan uun naftii.
Waxa uu ku yidhi ibraahim illaah yadani hadii ayna nafba
lahayn sidee cid naf u gelinayaan hadii ay iyaguba nolol lahayn sidee
cid ay u noolaynayaan anigu wax aan ku adkaysanayaa aabo kuwani illaah
maaha, odaygii u aabaha ahaa ibraahim aad ayuu uga gubtay hadalkan
wuxuna yidhi hadii aad qaan-gaadh ahaan lahayn madaxaaga ayaan faash ku
kala jeesi lahaa, ibraahim waxa uu yidhi hadii illaah yadu dadka ay ka
gargaaran samaynta dadka maxaa dadka ku kalifay in ay illaahyo sameeyan,
hadii illaahyadu ka samaysan yihiin geedo in dhirta la gubaa waa khalad
weyn laakiin aabo waxa aad I tidhaahdaa sidee u saacidaysaa illaah oo u
samaynaysaa hadana kuwa kele oo tiro badan illaah-yadanba kaama
caawinayaa sida aad caruur badan u yeelan lahayd dadkana ugu awood
badnaan lahayn. Halkaas ayayna ku dhamaatay doodi u dhexeysay ibraahim
iyo aabihii.
Maalmo ayaa ka soo wereegay ibraahimna wuu weynaaday
qalbigiisana waxa ka buuxay caruurnimadiisi in uu si dhab ah u
karaahisnaa sanamyadan ay samaynayaan walidkii dadkuna ay
caabudayaan manuu fahan sanayn sida qof caqli lihi uu gacantiisa
sanam ugu samaysanayo ka dibna ugu sijuudayo wixii uu gacantiisa ku
samaystay, ibraahim waxa uu arkay in aanay sanamyadani waxba cabin
waxba cunin oo ayna hadal oo ayna karayna in xitaa hadii qof isisoo
dhinac istaago ogaanayn, sidee ayay dadku ugu qaateen waxani dhib
iyo dheef toona lahayn.
Figradan in badan ayay dhibtay ibraahim in qoomkiisa
oo dhamina khaldan yahay oo uu kaligii xaqa ku sugan yahay miyayna
ahayn wax lala yaabo?
Qoomka ibraahim waxay lahaayeen macwad weyn oo ay ka
buuxan sanamyo bartankana waxa uu ku lahaa mixraab la dhigo ka ugu
weyn, sanamyadu waxay ahaayeen noocyo leh muuqalo kala duwan,
ibraahim isagoo yar ayuu aabihii u raaci jiray, waxana uu aad u
beenin jiray looxantan iyo dhagaxanta ee ay caabudayaan waa arin la
yaab leh isagoo dhex jooga qoomkiisi, marka ay soo galaan madaxa
ayay hoos u foorarinayeen waxayna bilaabayeen in ay ooyaan oo
baryaan sida wax maqlaya waxna fahmaya, bilowgii ibraahim waxay la
ahayd wax lagu qoslo ka dibna waxa uu bilaabay in uu dareemo cadho
miyayna wax lala yaabo ahayn? In waxaas oo dad ihi ay
khiyaamaynayaan, mushkiladuna way sii koradhay.
Ibraahim aabihii waxa uu doonayay marka uu weynaado
in uu noqdo kuhaan waxana uu ka doonayay uun in uu ixtiraamo
sanamyadan, ibraahimna si cadaan ah umuu soo bandhigi karaahidiisi,
maalin ayuu ibraahim soo galay macbadkoogi isagoo la socda aabihii
waxana bilaabmatay xafladii sanamyada, xaflada bartankeedi ibraahim
waxa uu raacay kuhaan la hadlaya sanam, ibraahim waa uu dhagaystay
ninkan uu dhagaysanayaana waxa uu weydiisanaya sanamka in uu
naxariisto arsaaqona, codkii ibraahim ayaa laga maqlay mar qudha
macbadka oo dhan isagoo la hadlaya kuhaankii waxa uu yidhi kuma
maqlayo kuhaan-yahow miyaanad ogayn in aanu sanamkani waxba maqal
dadkii oo dhan ayaa soo eegay inanka yar waxa ay arkeen in uu yahay
ibraahim kuhaankiina waxa uu dareemay cadho, aabihii ayaa cudur-daar
sameeyay oo yidhi waa inan yar oo buka oo waxa uu leeyahay aan is
ogayn.
Macbudkii ayay ka soo noqdeen waxana soo raacay laba
qof isaga iyo aabihii waxa uu jiifsaday ibraahim furaashkiisi wayna
ka tageen, ibraahim inta uu ka soo hingaday furaashkiisi ayuu u
jeestay dhinaca buur weyn isagoo rumaysan in aynan sanamyadan
qoomkiisu sameeyeen aanay koobka abuurin kuna tasarufin abuurtiisa
waxa uu eegay samada waxa uu ku arkay xidigihii dhulka lagu
caabudayay, ibraahim waxa ka buuxsamay qalbigiisa murugo, intaa ka
dib waxa uu eegay waxa ka denbeeya dayaxa iyo xidigaha waxa uu la
yaabay in ay dad caabudaan waxan kii abuuray caabudaya ee idinkiisa
ku soo baxaya kuna dhacaya.
Dood ayaa dhex martay ibraahim iyo neftiisa doonina
way socotay ilaa ay gaadhay qoomkiisi caabudayay xidigaha, illaahay
(SW) arinkan waxa uu inooga cadeeyay quraanka “Markuu ku yidhi
ibraahim aabihii sanamyo ayaad ka dhigateen illaahyo waxa aan u
arkaa adiga iyo qoomkaaguba in aad baadi cad ku sugan tihiin, (74)
sidaas ayaanu u tusnay ibraahim malakuudka samada iyo dhulka si uu u
ahaado kuwa muuqiniinta ah, (75) mar kuu gabalku dhacay ayuu arkay
xidig waxa uu yidhi kaasi waa rabigay” [suuratul-ancaam]
Quraanku kamuu waramin jawiga ibraahi ku dhaaway
arinkan laakiin inagu waxaynu dareemaynaa socodka aayadka ku
dhawaaqidan in ay ahayd qoomkiisa dhexdiisa in ay ku xasilaan wayna
xidheen mar ki uu diiday in uu caabudo sanamyada kuna hamiyay in uu
caabudo xidigyada, sadexdan qolo ee aynu soo sheegnayna qolol
kastaba xor ayay u ahayn wixii ay caabudayso isla waabirigi ibraahim
wuu badalay mawqifkiisi hore waana uu ka beenayay xidigihii uu
caabudayay waayo xidigihii way dhaceen ibraahimna xidig kolba soo
baxaysa kolna dhacaysa illaah uma noqonayso.
“Markii ay dhaceen waxa uu yidhi ma jecli kuwan
qarsoomaya (76) markii uu arkay dayaxa oo soo baxay waxa uu yidhi
rabigay waa kaa” ibraahim habeenkii labaad waxa uu ku noqday in
uu yidhaahdo dayaxa waa rabigay laakiin qoomkiisu darajo ku filan
iyo may lahayn garasho ay ku gartaan in uu isagu yahay mid loo
sikhiray iyo khaladka ay tahay caabudida shay kalna soo baxaya marna
qarsoonaya, nidaaminta cibaada illaahay manay fahmin qoomkiisu
markii hore waxay ka fikireen dayaxa dayaxu waa sida ubaxa sida
falagyada kale ayuu kola soo baxa kolna dhacaa.
“Markii uu qarsoomay waxa uu yidhi hadii aanu
rabigay isoo hanuunin waxa aan ka mid noqonayaa qoomka daalimiinta
ah”
waxaynu halkan ka arkaynaa in uu u soo bandhigay
qoomkiisa sidii u diidan yahay waxyaabahan ay caabudayan, dadku
sidee ayay u caabudaan rabi qarsoomaya waa dayaxee, markuu leeyahay
hadii aan illaahay isoo hagaan iyaga waxa uu fahansiinayaa in uu
jiro illaah kale oo ahayn waxan ay caabudayaan.
“Markii uu arkay cadceedi iyadoo soo baxday waxa
uu yidhi waa kaa rabigay isaga weyn markii ay dhacdayna waxa uu
yidhi anigu beri ayaan ka ahay xumaanta aad ku jirtaan anigu waxa u
jeediyay wejigayga kii abuuray samad iyo dhulka isagana u
hagaansanay kamana mid ihi kuwa mushrikiinta ah”.
Hadalkiisa hore ee caqiidada cadceeda waxa uu soo
gaba gabeeyay doodi kuwa caabuda xidigaha waxana uu kaga gar helay
maadama ay cadceedu ka weyntahay xidigaha in ay cadceedu ka mudan
tahay si sahlana waxa uu u soo mariyay dhaqihii qoomkiisa kuwii
cadceeda caabudayna may fahmin ay caabudayeen waxyaabo illaahay
abuuray, markii uu ibraahim ku dhawaaqay isagu in uu caabudayo
cadceeda markii ay dhacdayna illaahnimadii loo nusmaynayay waxay
noqotay waxba kama jiraan sida xidigaha oo kale.
Waxa uu awood u yaashay xujadii nabi ibraahim in uu
xaqa uu cadeeyo soona bandhigo waxana bilaabmay is fahan la’aantii
isaga iyo qoomkiisa, may aamusin kuwii caabudayay xidiguhu waxay
bilaabeen in ay la doodan cabsina ay geliyaan una hanjabaan.
“Ma waxa aad igu xujuynaysaa illaahay dartii
runtii wuu I hadeeyay kamana baqayo waxan aad u shariid yeelaysan in
illaahay doono mooyane rabiga shay kasta og miyaydaan waxba ku
qaadanee, (80) sidee uga baqaa wax aan shirkiga ah idinku kama
baqanaysaan illaahayna waad u shariid yeelaysan idinka oo haysanin
wax ogolaansho ah labadeene midkee in uu nabadgelo xaq u leh hadii
aad wax garanaysaan”
Ma garan karno weerarka lagu soo qaaday ibrahim iyo
heerka ay taagnayd dooda kuwa isaga ka soo horjeeday asluubta
qoomkiisi isaga raacay iyo cabsiga la geliyay wuu iska illaahay
quraanka inoogumuu sheegin, dood-doodu waxay ahayd mid baadil ah
sidaa darteed quraanka laguma soo darin, laakiin waxa lagu xusay
hadalkii ibraahim ee caqli galka ahaa sida ay isaga u cabsi
gelinayeen iyo sida ayna illaahay uga cabsanayn labadooda midkeeba
in uu nabadgelyo helo xaq u leh illaahay (SW) ayaana kala shaagay.
“Kuwa muuminiinta ah ee iimaankooga ku dedin
dulmiga kuwaas ayuu u sugnaatay nabadgelyo iyagaana hanuunsan”
Halkan ka akhri qaybta 2aad....
Waxa si wada jir ah u diyaariyay
C/fataax Xasan aadan
Axmed Ismacil Xasan (Bucul)
Email:
Cabditaax_96@hotmail.com
Hargeisa Somaliland